images from The Bahamas

Voiko kauniimpaa lomakohdetta ollakaan kuin Bahaman Paratiisi?

Turkoosi vesi ja Bahaman saarilinjasto jo lentokoneen ikkunasta nähtynä on henkeäsalpaava. Veden värien vaihtelu on uskomaton; tumman sinisestä, pastillin sävyihin ja vihertävän turkoosiin. Vedessä näkyy moottoriveneiden jälkeensä jättämät valkoiset aallokot, vesijettien vanat ja purjeveneiden valkoiset purjeet. Tämä on paratiisi.

Bahamas, view from the plane
Arriving to The Bahamas

Bahaman tiivistetty historia

1492 Christopher Columbus löysi Bahaman
1649 Englantilaiset siirtolaiset saapuivat
1717 Bahamasta tuli Brittien siirtokunta
1955 Freeport vapaakauppa alue perustettiin
1964 Bahama sai autonomian
1973 Bahama sai itsenäisyyden

Bahamalla käy vuosittain miljoonia turisteja ja miksi ei, Bahaman vesistö ja saaristo ovat upeat. Ihmiset ovat erittäin ystävällisiä ja toivottavat turistit tervetulleiksi, onhan turismi yksi maan suurimmista elinkeinoista. Valkoiset hiekkarannat, koralliriutat ja veden kirkkaus houkuttelevat ottamaan aurinkoa, sukeltamaan ja nauttimaan aaltojen meditoivasta äänestä. Saaristoista voi nauttia loistokkaissa hotelleissa yöpyen, vuokraten talon, tai veneillen. Meidän majoituksena toimi upea katamaraanivene viikon ajan.

Catamaran in the harbor
Our home for a week; 60 foot long catamaran

Viikkoon mahtui paljon nähtävää ja koettavaa, mutta top 3 joukkoon pääsivät ehdottomasti:

1. Haiden kanssa uiminen
  2. Sikojen syöttäminen
  3. Vesiluolassa James Bondin kanssa

Haiden kanssa uiminen

Veneen kokki, Abaco saarelta kotoisin oleva Tia, opetti meille ensimmäisenä iltana, että mikään laivalla ei mene hukkaan, varsinkaan ruoanjämät. Kaikki ruoanloput heitettiin veteen kaloille, ravuille ja haille. Luonnon kiertokulku. Ja ei ollut ihme, että hoitoalan hait (Nurse Shark) eli viiksihait seurasivat meitä kuin hai laivaa!

Sharks following the boat
Nurse sharks circling around our boat

Viiksihai on yleisesti ihmiselle vaaraton hailaji mikä on sopeutunut elämään harmoniassa ihmisen kanssa. Compass Cay:n tuntumasta löytyy yksityinen satama missä voi uida haiden kanssa pientä korvausta vastaan. Hait ovat tottuneet ihmisiin, mutta uidessa haiden kanssa on hyvä muistaa, että hai on silti hai ja lihansyöjä. Kapteenimme antoi meille muutaman ohjeen ennen veteen menemistä haiden kanssa:

1. Veteen ei kannata mennä, jos vuotaa verta.
  2. Haita voi silittää, mutta vältä suun alueen koskettamista koska hait voivat luulla sormia ruoaksi.
  3. Haita ei saa provosoida tai niiden päällä ei saa seistä, koska silloin primitiivireaktiona ne saattavat purra.

Otimme snorkkelit mukaan ja lähdimme katamaraaniin kuuluvalla pikkuveneellä kohti hairantaa. Laiturien alta paljastui matalahko kahluuallas missä parveili runsaasti ihmisiä. Vesi oli hieman sumeampaa ja haita ei heti nähnyt mutta ihmisten kiljahduksista ja naurusta päätellen tiesi haiden olevan kotona.

swimming with sharks
Swimming with Nurse Sharks

Kävelin varovaisesti vedessä kohti muita ihmisiä ja päästessäni vyötärösyvyyteen asti laitoin snorkkelin päähän ja kurkistin veteen. Veden syvimmässä kohdassa näkyi monta haita ihan vedenpohjassa, vieri vieressä, osa täysin liikkumattomana ja muutama laiskasti uiskennellen. Sitten, noin 1.5 metrin mittainen hai alkoi uida minua kohden, silmät lukittuneena minuun ja vaikka tiesin haiden olevan melko vaarattomia, sydämeni alkoi lyödä hyvin nopeasti ja aloin peruuttamaan pois vaaran tieltä. Nousin seisomaan vedessä ja näin, kuinka hai kiersi jalkojeni ympäri, samalla koskien evällään pohkeitani, ihan kuin testaten kelpaanko syötäväksi. Ensikosketus hain kanssa. Hui!

Hait olivat selkeästi tottuneet ihmisiin ja tämän ensikosketuksen jälkeen oli selkeää, että hait olivat vain kiinnostuneita ihmisistä ja ne uivat ihan liki. Hait eivät pahastuneet, kun niitä silitti; mahapuoli oli pehmeä ja selän iho tuntui hiekkapaperilta. Me satuimme olemaan paikalla haiden lounasaikaan ja satamatyöntekijöiden ruokkiessa haita, oli tämä hyvä muistutus siitä, että ne ovat todentotta lihansyöjiä. Mahtava kokemus haiden kanssa uimisesta!

Compass Cay, Exumas, Bahamas

Syöttämässä sikoja

Big Major Cay Bahamalla on asuttamaton, tai tarkalleen ottaen siellä ei ole ihmisasutusta, mutta “suloisia” possuja kylläkin. Siat eivät ole natiiveja Bahamalla mutta ovat sopeutuneet elämään valkoisella hiekkarannalla hyvin. Sikojen saapumisesta saarelle ei ole tarkkaa tietoa, mutta muutaman eri tarinan mukaan, siat saapuivat joko veneilijöiden tuomana, joiden piti tulla syömään ne myöhemmin tai ne uivat saarelle haaksirikon jälkeen. Riippumatta siitä miten siat päätyivät Bahamalle, siat elävät nyt helppoa elämää yhdellä rannalla, missä myös he, kuten viiksihait, ovat oppineet, että veneet ja ihmiset ovat hyvä asiat koska heiltä saa ruokaa.

Saavuimme sikarannalle pikkuveneellä ja olimme meidän retkikuntamme kanssa päättäneet, että pysymme veneessä. Sikojen kanssa voi mennä myös uimaan, mutta kapteenimme varoitti, että siat voivat olla hieman aggressiivisia, varsinkin kun haistavat herkkupaloja. Ajoimme rauhaseltaan rannan läheisyyteen eikä meidän tarvinnut kauaa odottaa, kun ensimmäinen possu huomasi meidän veneen ja alkoi uimaan kohti. Iso ruskea täpläinen ja luppakorvainen röhkijä saikin meidän kumiveneen nopeasti kiinni ja hyvänä uimarina se nosti etusorkkansa kumivenettä vasten saaden paremman näkymän veneeseen ja herkkuihin. Nämä possut olivat täysikokoisia sikoja ja niiden ruokahalu oli sen mukainen! Onneksi meillä oli ämpärillinen edellisen illallisen herkkuja mukana kuten spagetti ja porkkanoita ja ne tuntuivat maistuvan possuille. Possuja pystyi myös silittämään niiden uidessa ohi, mutta piti olla varovainen, ettei sikojen terävät hampaat yrittäneet maistaa sormia. Veneessä oli myös ihan kiva pysytellä, koska rannasta on tullut näiden parinkymmenen possun ruokailuhuone sekä vessa. Vesi oli ehkä hieman sameampaa kuin muilla Bahaman rannoilla! Compass Cay haiuinti ja Big Major Cay sikaranta ovat lyhyen venenmatkan päässä toisistaan ja ehdottomasti kokemisen arvoiset.

feeding pigs
Visiting the Pig Island

Big Major Cay, Pig Beach, Exumas, Bahamas

Vesiluolassa James Bondin kanssa

Vuoden 1965 James Bond (Sean Connery) ja Pallosalama elokuva teki tästä luonnon tekemästä vesiluolasta tunnetun nähtävyyden. Thunderball Grotto on veneestä katsottuna vain iso kivikko keskellä vettä, mutta vedenalainen luola on henkeäsalpaavan kaunis, kunhan sen sisään pääsee.

Thunderball Grotto
View of the Thunderball Grotto from the boat

Kävimme sukeltamassa upeassa luolassa laskuveden aikaan ja laskuveden aikaan luolalla täytyi olla todentotta, koska muuten sukellukseen olisi tarvinnut enemmän kuin vain snorkkelit (ainakin minun sukellustaidoilla). Tämä on Staniel Cay:n yksi tunnetuimmista nähtävyyksistä, eikä suotta. Luolaan pystyy uimaan hieman piilossa olevaa reittiä pitkin ja luola avautuu isoksi tilaksi kupolimaisella katolla, mistä luonnonvalo pääsee läpi muistuttaen minua Chicagon vanhan kirjaston Tiffany kupolista.

Luolassa asuu paljon erilaisia kaloja ja veden väri vaihtelee auringonsäteiden myötä tehden luolasta ehdottoman “must-see” nähtävyyden. Luolasta voi sukeltaa ulos myös täysin vedenalla olevien onkaloiden kautta, jos tahtoo. Staniel Cay:n jahtiklubilla voi nähdä valokuvia Sean Connerysta ja muista Thunderball elokuvan näyttelijöistä, kun he rentoutuivat Bahaman rannalla pitkien kuvauspäivien päätteeksi.

West of Staniel Cay, Thunderball Grotto, Exumas, Bahamas

Bahaman saarilla on paljon tarjottavaa ja viikon matkan jälkeen meillä on vielä paljon nähtävää tuleville reissuille.

Hauskoja Faktoja Bahamasta

• Bahama osallistui ensimmäistä kertaa olympialaisiin vuonna 1952, jolloin olympialaiset järjestettiin Helsingissä
  • Bahamalla on vasemmanpuoleinen liikenne
  • Johnny Deppillä on Bahamalla oma saari (minkä ohi me purjehdimme, kahdesti!)
  • Bahamalla on ollut oma raha käytössä (Bahamian Dollar) vuodesta 1966 jolloin se korvasi punnan. Vieraillessasi saarilla voit maksaa myös Amerikan dollareilla.

Omaa matkaasi paratiisiin suunnitellessa, voit vierailla Bahaman sivuilla mistä saat mukavasti vinkkejä eri nähtävyyksistä ja matkakokonaisuuksista!